ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ  ΓΕΛ 2025

                                         ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ  ΓΕΛ 2025

ΚΕΙΜΕΝΟ 1

Δημιουργικότητα

Η δημιουργικότητα νοείται ως μια διαδικασία, η οποία οδηγεί σε κάποια μορφή δημιουργικής παραγωγής και χαρακτηρίζεται από πρωτοτυπία και αποτελεσματικότητα, ενώ μπορεί να συνδυάζει ιδέες ή υλικά με νέους τρόπους. Συνδέεται άμεσα με τη φαντασία, την καινοτομία, την επίλυση προβλημάτων και την αποκλίνουσα σκέψη, αλλά η πολύπλευρη φύση της καθιστά δύσκολο το εγχείρημα να την ορίσει κάποιος. Μπορεί κανείς να πει ότι η επίλυση προβλημάτων, η εξεύρεση λύσεων και η παροχή πολύτιμης εργασίας μέσω της φαντασίας, της πρωτοτυπίας και της ευχέρειας απαιτούν δημιουργικό νου. Η αξία της δημιουργικότητας είναι πολιτιστικά, κοινωνικά αλλά και οικονομικά αδιαμφισβήτητη, εξ ου και η ένταξή της στους γενικούς εκπαιδευτικούς στόχους παγκοσμίως. Η δυναμική σχέση της εκπαίδευσης μέσω των τεχνών με τη δημιουργικότητα έχει επιβεβαιωθεί ερευνητικά. Η συμμετοχή των παιδιών σε καλλιτεχνικές δράσεις ενισχύει την καλλιέργεια της αποκλίνουσας σκέψης τους. Στο ίδιο πνεύμα, εντοπίζεται ισχυρή σχέση ανάμεσα στην ενασχόληση με τις τέχνες και στην ανάπτυξη της φαντασίας, την κατανόηση σύνθετων εννοιών και την ανάληψη πρωτοβουλιών για την εξεύρεση λύσεων σε προβληματικές καταστάσεις. Σε ένα πολύτεχνο εργαστήρι, το παιχνίδι με τις μορφές εξασφαλίζει μοναδικές πολυαισθητηριακές εμπειρίες μάθησης και ζωής για το μικρό παιδί. Στο παιδί που πειραματίζεται με τις μορφές στο παιχνίδι του, εξασφαλίζονται ευκαιρίες να ανακαλύψει και να εκφράσει συναισθήματα, αγωνίες και σκέψεις. Ταυτόχρονα, η ίδια εμπειρία παρέχει τη δυνατότητα ειδικά στο μικρό παιδί να καθρεφτιστεί στο δημιούργημά του, να νιώσει την ιδιαιτερότητα και τη μοναδικότητα του προσώπου του και να αναπτυχθεί. 

[Αντώνης Λενακάκης, Τέχνες-διαδίκτυο-δημιουργικότητα, ΤΕΠΑΕ ΑΠΘ, 2024, ePublishing: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης, απόσπασμα ελαφρώς διασκευασμένο για τις ανάγκες της εξέτασης].

Η ενίσχυση της Δημιουργικότητας αναπτύσσει τα ταλέντα!

ΚΕΙΜΕΝΟ 2

Η δημιουργικότητα αρχίζει από την κούνια 

Αν νομίζετε πως η ικανότητα να κάνει κάποιος σύνθετες σκέψεις αφορά μόνο τους ενηλίκους, κάνετε λάθος. Κι αυτό διότι επιστήμονες του Πανεπιστημίου Μπέρμιγχαμ και του Πανεπιστημίου Κεντρικής Ευρώπης στην Αυστρία (CEU), έπειτα από σχετική έρευνα, διαπίστωσαν πως η δημιουργική σκέψη ξεκινά από την… κούνια. Όπως συγκεκριμένα προέκυψε από τη μελέτη τους που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό «PNAS», τα βρέφη ηλικίας έως 12 μηνών όχι μόνο είναι ικανά για δημιουργική σκέψη πολύ πριν αρχίσουν να μιλάνε, αλλά και αυτού του είδους η σκέψη είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη της γλωσσικής τους ικανότητας. Όπως εξήγησε η επικεφαλής της μελέτης, νευροεπιστήμονας με ειδίκευση στη βρεφική και πρώιμη παιδική ηλικία Δρ. Μπάρμπαρα Πομιεχόφσκα, στόχος της ερευνητικής της ομάδας ήταν να ανακαλύψει την «πηγή» της ανθρώπινης δημιουργικότητας και της παραγωγικής σκέψης. «Η ανθρώπινη ευφυία και δημιουργικότητα βασίζονται στη συνδυαστική σκέψη ή στην ικανότητα σχηματισμού εντελώς νέων σκέψεων, συνδυάζοντάς τες με υπάρχουσες (γνωστές) έννοιες και ιδέες. Η δημιουργικότητα των ανθρώπων δεν έχει όρια, μας πήγε στο φεγγάρι και μας επέτρεψε να θεραπεύσουμε θανατηφόρες νόσους, αλλά δεν γνωρίζουμε ακόμα πότε και πώς προκύπτει αυτή η εντυπωσιακή ικανότητα συνδυασμού ιδεών και εφεύρεσης νέων πραγμάτων. Αυτή η έρευνα δείχνει ότι πρέπει να πάμε πίσω στην αρχή της γλωσσικής ανάπτυξης για να λύσουμε αυτό το παζλ». Σύμφωνα με τη δόκτορα Πομιεχόφσκα, η συγκεκριμένη μελέτη έδειξε πως η ανθρώπινη δημιουργικότητα είναι αρχέγονη και ξεκινά ήδη από τη βρεφική ηλικία. «Όταν μιλάμε για δημιουργικότητα, αναφερόμαστε συνήθως σε ανθρώπους που ασχολούνται με τις τέχνες, σε κάποιους εφευρέτες και γενικότερα σε ενηλίκους και μεγαλύτερα παιδιά που έχουν κάποιο ιδιαίτερο ταλέντο. Πολύ λίγοι άνθρωποι μπορούν να φανταστούν πως ένα μικρό ανθρωπάκι έχει ικανότητα για συνδυαστική σκέψη. Θα πρέπει, επομένως, να μελετήσουμε τις συνθήκες εκείνες που επηρεάζουν αρνητικά την ανάπτυξη των δημιουργικών γνωστικών ικανοτήτων του βρέφους. Και τώρα που γνωρίζουμε ότι αυτή η ικανότητα ξεκινά νωρίς, μπορούμε να εξετάσουμε όλους αυτούς τους βιολογικούς, κοινωνικούς και περιβαλλοντικούς παράγοντες που μπορεί να την επηρεάσουν. Για παράδειγμα η φτώχεια, το ανθυγιεινό περιβάλλον διαβίωσης, το χαμηλό μορφωτικό επίπεδο των γονιών, η έλλειψη κοινωνικής υποστήριξης και η κακή διατροφή είναι γνωστοί παράγοντες που επιδρούν στη γνωστική ανάπτυξη των παιδιών».

Άρθρο της Κέλλυς Φαναριώτη από το διαδίκτυο (tovima.gr), 13-08-2024, συντομευμένο και ελαφρώς διασκευασμένο για τις ανάγκες της εξέτασης].

Φαντασία

ΚΕΙΜΕΝΟ 3

Εξαίσια αστική μας κοινωνία

  Ανεβαίνω στο γραφείο κι αμέσως ζαρώνει η καρδιά μου. Οι αγαπητοί μου συνάδελφοι καταφθάνουν λαχανιασμένοι. Κάθε πρωί μελετώ σχολαστικά την καλημέρα τους, το ύφος τους και τη ματιά τους. Δεν μπορώ να καταλάβω πώς έγινε και μαζεύτηκαν όλες μπαγιάτικες φάτσες πάνω στο δικό μου το κεφάλι. Εκείνο όμως που με απελπίζει περισσότερο είναι, πως το ίδιο σχεδόν συμβαίνει και σε όλα τα άλλα γραφεία. Αυτό διαπίστωσα μόνος μου τελευταία, όταν πάνω στην αγανάκτησή μου, είπα ν’ αλλάξω και πάλι δουλειά, για να μην τους βλέπω όλη μέρα μπροστά μου. Κατόπι σκέφτηκα πως θα τους έχει αποξεράνει έτσι, σώμα και καρδιά, το πολύ διάβασμα, το κλείσιμο ή η βαθιά σκέψη. Σηκώθηκα και ξαναπήγα στις διάφορες μεγάλες σχολές για να τους δω νεαρούς και φρέσκους. Χώθηκα βέβαια στις αίθουσες των πρωτοετών. Εδώ, είπα, μέσα σ’ αυτό το φυτώριο, θα φανεί το πράγμα. Και όμως η εντύπωσή μου ήταν εξίσου αποκαρδιωτική· το επόμενο κύμα, δεν αποκλείεται, να είναι χειρότερο. Σκέφτομαι μήπως πρέπει ν’ αλλάξω επάγγελμα και όχι μονάχα γραφείο. Τώρα όμως είναι μάλλον αργά· ούτε τέχνη ξέρω, ούτε για να πάω μαθητευόμενος έχω την ηλικία και το κουράγιο, αλλά ούτε τα χαρτιά και τα κατάστιχα’ χωνεύω. Θα ήθελα, είναι αλήθεια, προ πολλού να ήμουν εργάτης· παράλληλα όμως να έχω αυτή την ίδια ψυχή, τις ίδιες γνώσεις και τα ίδια μυαλά. 

  1. κατάστιχα: λογιστικά βιβλία, βιβλία επαγγελματιών 

[Γιώργος Ιωάννου, Για ένα φιλότιμο, εκδ. Κέδρος, 1980, απόσπασμα διασκευασμένο για τις ανάγκες της εξέτασης].

 ΘΕΜΑ Α 

Α1. Να αποδώσετε συνοπτικά σε μία παράγραφο 70-80 λέξεων τις θέσεις της Μπάρμπαρα Πομιεχόφσκα στο Κείμενο 2 για την ανθρώπινη δημιουργικότητα. 

Μονάδες 20

Να επαληθεύσετε ή να διαψεύσετε, με βάση το Κείμενο 1, τις παρακάτω περιόδους λόγου, γράφοντας στο τετράδιό σας, δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί σε κάθε περίοδο, τη λέξη Σωστό ή Λάθος (χωρίς αναφορά σε χωρία του κειμένου):

 α. Ένα από τα χαρακτηριστικά της δημιουργικότητας είναι ότι αποφέρει αποτελέσματα. 

β. Ένας από τους στόχους της εκπαίδευσης, σε παγκόσμιο επίπεδο, είναι η καλλιέργεια της δημιουργικότητας. 

γ. Η σύνδεση της δημιουργικότητας με τις τέχνες στην εκπαίδευση δεν έχει ερευνηθεί. 

δ. Η επαφή του παιδιού με τις τέχνες δυσχεραίνει την προσπάθειά του να επιλύσει προβλήματα. 

ε. Το παιδί, μέσα από το δημιουργικό παιχνίδι, ανακαλύπτει τον εαυτό του. 

Μονάδες 15

Β2. Το Κείμενο 1 αποτελεί δείγμα επιστημονικού λόγου. Να εντοπίσετε δύο γλωσσικές επιλογές που το επιβεβαιώνουν (μονάδες 2) δίνοντας το αντίστοιχο χωρίο (μονάδες 2) και να αιτιολογήσετε την επιλογή σας (μονάδες 6). Μονάδες 10 

Β3. α. Ποιο είναι το επικοινωνιακό αποτέλεσμα του τίτλου του Κειμένου 2 και πώς επιτυγχάνεται; (μονάδες 3)

β. «Θα πρέπει, επομένως, να μελετήσουμε τις συνθήκες εκείνες που επηρεάζουν αρνητικά την ανάπτυξη των δημιουργικών γνωστικών ικανοτήτων του βρέφους»: Να μεταφέρετε την περίοδο λόγου του Κειμένου 2 στην αντίθετη σύνταξη κάνοντας τις αναγκαίες μετατροπές (μονάδες 5) και να επισημάνετε δύο αλλαγές στο ύφος (μονάδες 2). 

Μονάδες 10

ΘΕΜΑ Γ

Γ1. Γιατί εμφανίζεται προβληματισμένος ο ήρωας του Κειμένου 3 και πώς εκδηλώνει τον προβληματισμό του; Να απαντήσετε αξιοποιώντας συνολικά τρεις (3) διαφορετικούς κειμενικούς δείκτες. Εσείς πώς θα αντιδρούσατε σε ανάλογη περίπτωση; (150-200 λέξεις) 

Μονάδες 15

Θέμα Δ Δ1. Τα Κείμενα 1 και 2 αναφέρονται στη δημιουργικότητα και τη σημασία της. Αξιοποιώντας δημιουργικά το περιεχόμενό τους, σε ένα άρθρο 350-400 λέξεων που θα αναρτήσετε στο προσωπικό σας ιστολόγιο, να αναφέρετε: α) τους λόγους για τους οποίους το σύγχρονο σχολείο οφείλει να καλλιεργεί τη δημιουργικότητα των μαθητών/ μαθητριών και β) τους τρόπους με τους οποίους εσείς επιλέγετε στην προσωπική σας ζωή να εκφράσετε τη δημιουργικότητά σας. 

Μονάδες 30

ΟΔΗΓΙΕΣ (για τους εξεταζομένους) 

1. Στο εξώφυλλο να γράψετε το εξεταζόμενο μάθημα. Στο εσώφυλλο πάνω-πάνω να συμπληρώσετε τα ατομικά σας στοιχεία. Στην αρχή των απαντήσεών σας να γράψετε πάνω- πάνω την ημερομηνία και το εξεταζόμενο μάθημα. Να μην αντιγράψετε τα θέματα στο τετράδιο και να μη γράψετε πουθενά στις απαντήσεις σας το όνομά σας. 2. 3. Να γράψετε το ονοματεπώνυμό σας στο πάνω μέρος των φωτοαντιγράφων, αμέσως μόλις σας παραδοθούν. Τυχόν σημειώσεις σας πάνω στα θέματα δεν θα βαθμολογηθούν σε καμία περίπτωση. Κατά την αποχώρησή σας, να παραδώσετε μαζί με το τετράδιο και τα φωτοαντίγραφα. Να απαντήσετε στο τετράδιό σας σε όλα τα θέματα μόνο με μπλε ή μόνο με μαύρο στυλό με μελάνι που δεν σβήνει. 4. Κάθε απάντηση τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή. 5. Διάρκεια εξέτασης: τρεις (3) ώρες μετά τη διανομή των φωτοαντιγράφων. 6. Χρόνος δυνατής αποχώρησης: 10.00 π.μ. ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ

                                                                        ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

ΘΕΜΑ Α

Η Μπάρμπαρα Πομιεχόφσκα υποστηρίζει ότι η ανθρώπινη δημιουργικότητα έχει βιολογική βάση και εκδηλώνεται από τη βρεφική ηλικία. Σύμφωνα με τη μελέτη της, η δημιουργική σκέψη, που βασίζεται στη συνδυαστική ικανότητα και την παραγωγική σκέψη, είναι απαραίτητη για τη γλωσσική εξέλιξη. Επισημαίνει πως η δημιουργικότητα είναι απεριόριστη και ξεκινά από την βρεφική ηλικία αλλά συνδέεται περισσότερο με τους ενήλικες. Η συντάκτρια τονίζει την ανάγκη εντοπισμού και μελέτης των ποικίλων ανασταλτικών παραγόντων ανάπτυξης της δημιουργικότητας από νωρίς.

Β1.

α. Σωστό
β. Σωστό
γ. Λάθος
δ. Λάθος
ε. Σωστό

Β2. Το Κείμενο 1 αποτελεί δείγμα επιστημονικού λόγου, γεγονός που αποδεικνύεται μέσα από συγκεκριμένες γλωσσικές επιλογές. Μια τέτοια επιλογή είναι η παθητική σύνταξη και η απρόσωπη διατύπωση, όπως στο χωρίο: «Η δημιουργικότητα νοείται ως μια διαδικασία…». Η χρήση της παθητικής φωνής («νοείται») και της ονοματοποίησης προσδίδει στο ύφος ουδετερότητα και αντικειμενικότητα, αποφεύγοντας προσωπικές κρίσεις. Η διατύπωση είναι δηλωτική και αναφορική, με στόχο την κυριολεκτική και ακριβή παρουσίαση της έννοιας της δημιουργικότητας. Μια δεύτερη γλωσσική επιλογή είναι η χρήση ειδικών όρων και η επιστημική τροπικότητα, όπως διακρίνεται στη φράση: «Η συμμετοχή των παιδιών σε καλλιτεχνικές δράσεις ενισχύει την καλλιέργεια της αποκλίνουσας σκέψης τους.». Ο όρος «αποκλίνουσα σκέψη» είναι ακαδημαϊκά φορτισμένος και χρησιμοποιείται για να αποδώσει με ακρίβεια και σαφήνεια ένα σύνθετο νοητικό φαινόμενο. Παράλληλα, το ρήμα «ενισχύει» σε οριστική έγκλιση εκφράζει βεβαιότητα και επιστημονική εγκυρότητα, στοιχείο που συμβάλλει στην πειστικότητα του κειμένου. Συνολικά, αυτές οι επιλογές ενισχύουν τη δηλωτική λειτουργία της γλώσσας και καθιστούν τον λόγο επιστημονικό και τεκμηριωμένο. Επίσης, διαμορφώνουν αντικειμενικότητα ύφους, αποστασιοποίηση και προσδίδουν αξιοπιστία και εγκυρότητα πληροφοριών.

Β3α. Ο τίτλος «Η δημιουργικότητα αρχίζει από την κούνια» συνδέεται άμεσα με το περιεχόμενο του κειμένου, καθώς αναδεικνύει την κύρια θέση της μελέτης ότι η δημιουργική σκέψη ξεκινά ήδη από τη βρεφική ηλικία, πολύ πριν από την ενηλικίωση. Επίσης, ενεργοποιεί το αναγνωστικό ενδιαφέρον με στοιχεία της μορφής του. Η χρήση της λέξης «κούνια» που λειτουργεί συνυποδηλωτικά, προκαλεί μια ζωντανή και οικεία εικόνα, η οποία βοηθά τον αναγνώστη να κατανοήσει εύκολα το θέμα. Παράλληλα, δημιουργεί εντύπωση έκπληξης και ενδιαφέροντος, καθώς ανατρέπει την κοινή πεποίθηση ότι η δημιουργικότητα αφορά μόνο τους ενήλικες. Τέλος καταφέρνει να αιφνιδιάσει και να τραβήξει την προσοχή, επιτυγχάνοντας αυτό με την απλή, καθημερινή λέξη «κούνια» που δημιουργεί οικειότητα και αντίθεση με την επιστημονική θεματολογία του κειμένου.

β. Μετατροπή: «Θα πρέπει, επομένως, να μελετηθούν (από εμάς) οι συνθήκες εκείνες από τις οποίες επηρεάζεται αρνητικά η ανάπτυξη των δημιουργικών γνωστικών ικανοτήτων του βρέφους.» Η αρχική πρόταση έχει ενεργητική φωνή (υποκείμενο «εμείς»), που δίνει προσωπικό και άμεσο ύφος, ενώ η παθητική σύνταξη καθιστά το ύφος πιο τυπικό, ουδέτερο, απρόσωπο και αποστασιοποιημένο. Στην παθητική φωνή, το υποκείμενο δεν αναφέρεται ρητά, γεγονός που δημιουργεί πιο επιστημονικό, ακαδημαϊκό και αντικειμενικό ύφος, σε αντίθεση με την αρχική πιο προσωπική διατύπωση.

ΘΕΜΑ Γ

Ο ήρωας εμφανίζεται βαθιά προβληματισμένος εξαιτίας της συναισθηματικής και πνευματικής αποξένωσης που βιώνει στον εργασιακό του χώρο. Εκφράζει από την αρχή τη  δυσφορία και τη δυσαρέσκεια του που αισθητοποιείται μέσω της μεταφοράς(«ζαρώνει η καρδιά μου»). Νιώθει απογοήτευση και αποστασιοποίηση από το περιβάλλον και τους συναδέλφους του και κατακλύζεται από αρνητικά συναισθήματα και σκέψεις, ενδεικτικό είναι το ειρωνικό ύφος («μαζεύτηκαν όλες μπαγιάτικες φάτσες πάνω στο δικό μου το κεφάλι»). Μέσα από την σύντομη εσωτερική αφήγηση και εξομολόγηση, αποκαλύπτεται η έλλειψη ενδιαφέροντος στο συγκεκριμένο χώρο εργασίας, νιώθει απογοήτευση και εκδηλώνει την διάθεσή του για αλλαγή («σκέφτηκα μήπως πρέπει ν’ αλλάξω επάγγελμα και όχι μονάχα γραφείο»), πιστεύοντας πως ενδεχομένως έτσι θα δώσει  νόημα στη ζωή του. Αισθάνεται ψυχικά εξαντλημένος και αυτή η ψυχική του κόπωση ενώ παράλληλα έντονη είναι η επιθυμία του για μια ζωή με αυθεντικότητα, έστω κι αν αυτή παραμένει απραγματοποίητη («θα ήθελα… να ήμουν εργάτης, παράλληλα όμως να έχω αυτή την ίδια ψυχή»), στοιχείο που γίνεται εμφανές μέσα από τις αυτοαναφορικές σκέψεις και τον εσωτερικό μονόλογο. Ο ήρωας εκφράζει υπαρξιακή αγωνία, εγκλωβισμένος ανάμεσα στην επιθυμία για μια ουσιαστικότερη ζωή, μια εναγώνια προσπάθεια επαναπροσδιορισμού της ταυτότητάς του και στην αδυναμία να την κατακτήσει.


  Σε ανάλογη περίπτωση, θα προσπαθούσα να επαναξιολογήσω τους στόχους και τις επιθυμίες μου, αναζητώντας νόημα μέσα από μικρές αλλαγές ή δραστηριότητες που με εμπνέουν. Εάν ήταν δυνατό, θα τολμούσα να αλλάξω περιβάλλον, ακόμη και αν αυτό απαιτούσε ρίσκο ή θυσίες. Γιατί, πιστεύω πως ο άνθρωπος θα πρέπει να μάχεται στη ζωή, να μην παραιτείται στις δυσκολίες και να μην συμβιβάζεται.

Επιπρόσθετοι Κειμενικοί δείκτες που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν είναι:

Εικόνες

Πολυσύνδετο σχήμα/συσσώρευση αρνήσεων

Ειρωνεία/σαρκασμός

ΘΕΜΑ Δ

«Δημιουργικότητα στο σχολείο και στη ζωή: μια αναγκαιότητα και μια προσωπική επιλογή»

Πόσες φορές έχουμε αναρωτηθεί πώς αναπτύσσονται οι ιδέες μας και ποιος ρόλος παίζει η δημιουργικότητα στη ζωή μας; Σε μια εποχή όπου η τεχνολογία και οι γνώσεις εξελίσσονται ραγδαία, η ικανότητα να σκεφτόμαστε πρωτότυπα και να βρίσκουμε καινοτόμες λύσεις γίνεται πιο απαραίτητη από ποτέ. Η σύγχρονη εκπαίδευση καλείται να αναδείξει αυτή τη δεξιότητα, που όχι μόνο βελτιώνει την πνευματική ανάπτυξη των μαθητών αλλά και διαμορφώνει υπεύθυνους και δημιουργικούς πολίτες. Με βάση αυτή τη σκέψη, αξίζει να εξετάσουμε γιατί το σχολείο πρέπει να ενθαρρύνει τη δημιουργικότητα και πώς αυτή μπορεί να εκφραστεί στην καθημερινότητά μας.

α) Γιατί το σύγχρονο σχολείο οφείλει να καλλιεργεί τη δημιουργικότητα των μαθητών/μαθητριών
Η δημιουργικότητα είναι βασικό εφόδιο για την ολόπλευρη ανάπτυξη του μαθητή. Όπως δείχνουν τα δύο κείμενα, η δημιουργική σκέψη ξεκινά από πολύ νωρίς, ακόμη και από τη βρεφική ηλικία, και συνεχίζει να εξελίσσεται μέσω της εκπαίδευσης και των ερεθισμάτων. Το σχολείο οφείλει να καλλιεργεί αυτή την ικανότητα, γιατί μέσα από τη δημιουργικότητα επιτυγχάνεται αποφόρτιση, βελτιώνεται η σωματική και ψυχική υγεία, ενώ προάγεται η ευτυχία και η αυτοεκπλήρωση του μαθητή. Επιπλέον, η δημιουργική μάθηση δημιουργεί ευχάριστο κλίμα στην τάξη και ενδυναμώνει το ενδιαφέρον για τη γνώση, μειώνοντας ταυτόχρονα φαινόμενα βίας και απομόνωσης. Η ανάπτυξη της φαντασίας και των πνευματικών δεξιοτήτων, όπως η επίλυση προβλημάτων, προετοιμάζει τους μαθητές για τις απαιτήσεις της ενήλικης ζωής και της αγοράς εργασίας, καθιστώντας τους υπεύθυνους και ικανούς πολίτες. Η αναγνώριση και ενίσχυση αυτής της ικανότητας από νωρίς μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στη διαμόρφωση αυριανών πολιτών με καινοτόμο πνεύμα και εσωτερική πληρότητα. Τέλος, η σύνδεση της δημιουργικότητας με τις τέχνες και τον πολιτισμό εμπλουτίζει το σχολικό περιβάλλον και ενισχύει την πολιτισμική συνείδηση των νέων. Κατανοούμε, λοιπόν, πως αξίζει να αναζητηθούν ποικίλοι τρόποι για να ενισχυθεί η δημιουργικότητα των παιδιών.

β) Πώς εκφράζω τη δημιουργικότητά μου στην προσωπική μου ζωή
Στην προσωπική μου ζωή, επιδιώκω να εκφράζω τη δημιουργικότητα μέσα από καλλιτεχνικές δραστηριότητες όπως η ζωγραφική και η μουσική, που μου προσφέρουν πολύτιμες στιγμές έκφρασης και χαλάρωσης. Παράλληλα, αναζητώ συνεχώς νέους τρόπους να σκέφτομαι και να λύνω προβλήματα, όχι μόνο στα μαθήματα ή την εργασία μου, αλλά και στις καθημερινές προκλήσεις. Η συμμετοχή μου σε ομαδικές δραστηριότητες και η ανάγνωση νέων βιβλίων βοηθούν στην καλλιέργεια της φαντασίας και στην ανάπτυξη πρωτότυπων ιδεών. Με αυτόν τον τρόπο, η δημιουργικότητα δεν είναι απλά μια ικανότητα, αλλά μια ζωντανή διαδικασία που με εμπλουτίζει και με προετοιμάζει για το μέλλον.

Η δημιουργικότητα, λοιπόν, δεν είναι προνόμιο κάποιων «καλλιτεχνικών ψυχών», αλλά βασική ανθρώπινη ικανότητα, που πρέπει να ενισχύεται, να αναγνωρίζεται και να εκφράζεται καθημερινά — στο σχολείο, στην κοινωνία και στη ζωή μας. Το δημιουργικό σχολείο δεν περιορίζεται στη στείρα αποστήθιση, αλλά προσφέρει ερεθίσματα που κινητοποιούν τον νου, καλλιεργούν την αυτοέκφραση και ενισχύουν την αυτοπεποίθηση των παιδιών.

Συνολική εκτίμηση: Τα κείμενα και τα τρία ήταν ωραία και έδιναν την δυνατότητα της αποκωδικοποίησης των νοημάτων χωρίς δυσκολία. Οι ερωτήσεις, επίσης πολύ εύστοχες. Ειδικά μου άρεσαν η Ερώτηση με τον επιστημονικό λόγο και τον τίτλο. Η θεματική αυτή υπάρχει στην Τράπεζα Θεμάτων Γ Λυκείου κωδ. 26524 και το είχα επιλέξει στο βιβλίο Τράπεζα Θεμάτων Γ Λυκείου εκδόσεις ΖΗΤΗ σελ 76.  Βλ. και απάντηση Θέμα Δ στο βιβλίο σελ. 301

Επιμέλεια Θεμάτων: Μαρία Πετροπούλου Φιλόλογος -Συγγραφέας στις εκδ. ΖΗΤΗ

Παρόμοια Βιβλία